guatemala 2 - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van JurenPam In Amerika - WaarBenJij.nu guatemala 2 - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van JurenPam In Amerika - WaarBenJij.nu

guatemala 2

Door: Jur en Pam

Blijf op de hoogte en volg JurenPam

11 April 2013 | Guatemala, Antigua

Het zal jullie niks verbazen dat dit reisverslag dat lang op zich heeft laten wachten nog steeds vanuit het prachtige Guatemala geschreven wordt. De kleurrijke mensen, de prachtige natuur en een temperatuurtje van rond de 25 graden en cuba libres voor 80 cent maakt dat het moeilijk is om hier twe vertrekken.
Het voelt alweer als eeuwen geleden maar met pasen waren wij in het prachtige pittoreske Antiqua. Ik denk dat je nergens ter wereld beter pasen kan vieren dan hier. In nederland is iedereen knus eieren aan het schilderen maar hier werd het iets groter aangepakt.De Semana Santa, de ‘Goede Week’ voor Pasen, is voor de katholieke Guatemaltesen een van de belangrijkste periodes van het jaar. Het is een week van religieuze processies met als hoogtepunten Witte Donderdag en Goede Vrijdag wanneer de straten vollopen met in lange paarse gewaden gehulde mannen. Het zijn de vrijwilligers die zich bij een van de broederschappen die de processies organiseren, hebben aangemeld als drager. Zij hebben de belangrijke taak om een 15 meter lange, zware houten constructie met het beeld van Jezus erop, door de straten van Antigua te torsen. Het tweede beeld in de processie, van Maria, wordt gedragen door de vrouwen. De processies spelen zich af in een wolk van wierook, die lang in de straten blijft hangen.
Wij kwamen donderdagmiddag na een helse busreis over bergpassen met de meest verschrikkelijke haarspeldbochten aan in Antiqua met het idee dat we een leuk hotelletje hadden geboekt. Dat we dit nog hadden kunnen boeken een week van te voren was puur geluk want alles is al weken van tevoren volgeboekt voor de paasperiode. Toen we moe en misselijk aankwamen bleek echter dat we in onze haast niet goed hadden gekeken op de site en dat ons pittoreske hotelletje zich bevond in Guatemala city.Oeps.Groot paniek. Gelukkig heeft Pam met een rondje rennen en haar charmes het voor elkaar gekregen om een dorm bed te regelen in een hostel waar net een annulering was binnen gekomen.
Knus met zijn tweetjes in 1 bed in een leuk hostel hebben we gave 5 dagen gehad met verplichte avonden stappen om wakker te blijven tot 4 uur om de nachtelijke processies te kijken en vele avonden uit eten omdat er geen keuken in het hostel was. Druk was het wel, duizenden guatamalesen waren naar antigua afgereisd om samen met ons de heilige dagen te vieren.
Toen jezus rustig zijn gang naar de hemel had gemaakt zijn wij verder gereisd naar San pedro lake Atitlan waar we nu ondertussen al 10 dagen zitten. Niet alleen om te genieten van het leuke hippieplaatsje en het prachtige meer omringd door vulkanen, maar ook om een poging te doen ons spaans een beetje op te krikken van het 'dos cervecas por favor, gracias' niveau. Elke ochtend om negen uur beginnen met 4 uur prive les is toch wel wat pittiger dan we hadden gedacht, en Pam heeft dan ook een ochtendje vrij genomen om dit reisverslag te kunnen schrijven. Offers moeten af en toe gemaakt worden! Na twee weken dorpjes rond het meer bezoeken, paardrijtochten, volleybalwedstrijden in het plaatselijke zwembad en bij het kampvuur zitten in ons hostel moeten we er zaterdag dan toch echt aan geloven om verder te reizen naar el salvador. Hier gaan we een midweek surfen om daarna verder te vliegen naarZuid-Amerika Ecuador. Door en in de wolken op weg naar deel 2 van ons avontuur.

• 11 April 2013 - 19:52

Tante A.:

Hee kanjers!! Net weer fijn het vervolg zitten lezen, haha jullie zullen wel stoned van de wierrook zijn geworden! Lijkt me heel indrukwekkend zo de Pasen te vieren... Ben benieuwd hoe de spaanse taal vordert. Wie weet kunnen jullie straks beter communiceren als Janiek! Geniet lekker hoor! En goeie reis naar Equador. Hier alles oke hoor, Sam is druk met zn wedstrijden voor de NK hij heeft de eerste vereistte puntjes al binnen. Nu de rest nog. Verder is het piepppp weer hier, maar de lente schijnt te komen, sturen jullie n extra zonnetjes please??? Liefs van ons! Xxx

• 11 April 2013 - 20:18

Daan:

Vet mooi jur en pam, 25 graden zo chill lijkt me dat hier is het herfst! Veel plezier verder!

dikke x

• 11 April 2013 - 20:47

Rosa:

het doet me toch wel deugd dat ik hier bikkel frans aan het leren ben en jullie bikkel spaans. vind ik toch wel fijn, wordt ik een stukkie minder jaloers van!

HAVE FUN POEPJES! Ik mis jullie!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 11 April 2013 - 22:00

Pap:

Dit zijn geen verhalen om door een hardwerkende in 10 graden werkende vader gelezen te worden zonder heel erg .................blij te zijn dat jullie het zo goed hebben! hasta la vista

• 12 April 2013 - 15:43

Vincent:

Hola Chica's,

Que tal? Mooi dat jullie Spaans zijn gaan leren, es un idioma como musica en jullie hebben het denk ik snel onder de knie.

Disfruta!
    Vincent