Belize - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van JurenPam In Amerika - WaarBenJij.nu Belize - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van JurenPam In Amerika - WaarBenJij.nu

Belize

Blijf op de hoogte en volg JurenPam

20 Maart 2013 | Belize, San Ignacio

Er is niks leukers dan afreizen naar een plek waarvan je weet dat het 1 van de mooiste plekken op aarde is. Om daar te komen moet je echter wat zoekacties van militaire honden doorstaan voordat je op de boot kan waarna je na een anderhalf uur durende race tocht over zee die je bijna een whip-lash zou bezorgen naar San Pedro wordt gebracht. San pedro is een schattig eilandje in het Caribisch gebied waar golfkarretjes weer de bovenhand voerden. We hadden wat pech met het weer, maar gelukkig hadden we een middag met veel zon waar we een fantastische snorkeltocht hebben gemaakt. Sealife is er niks bij, we hebben haaien,roggen, zeeschildpadden, murenen en barracudas gezien. De haaien en roggen hebben we zelfs kunnen aanraken, zo dichtbij waren ze.
Verder hebben we vooral lekker ontspannen op het eiland, en geprobeerd om de Engelse militairen die ons hostel op zijn kop zetten te overleven die s'ochtends overigens erg aardig bleken.
Na een dag of 2 besloten we om het vaste land van Belize in te trekken aangezien het weer er niet echt beter op werd. Hier zou het ' echte' backpacken voor ons beginnen, geen idee welke bus we moesten hebben of waar uberhaupt het busstation was. Maar ook dit ging weer erg gemakkelijk, en onze eerste kennismaking met de chicken busses( oude Amerikaanse schoolbussen die daar os vervoersmiddel worden gebruikt) was meer dan goed. Deze manier van reizen is erg leuk en nooit hetzelfde. Je gaat langs de kant van de weg staan en je wacht af tot er een bus voorbij komt. Dit duurt meestal een half uurtje, maar kan ook een stuk langer of korter zijn. Je steekt je hand op, de bus stopt en je probeert je ergens tussen de locals te proppen. Je vertelt de buschauffeur waar je eruit wilt en je word keurig afgezet. Geen bushaltes, geen vaste tijden niks.
Wij werden keurig afgezet in de middel of nowhere waar we geslapen hebben in een heel klein hutje in de jungle. Vanaf daar kon je gemakkelijk naar dichtbij gelegen Maya ruïnes lopen waarbij we onze beenspieren goed hebben getraind bij de steile klim omhoog. Aangezien ons hutje heel knus was had Pam toch liever een slaapplek waarbij ze niet eerst een stuk door de jungle met een zaklamp moest lopen om s'nachts te kunnen plassen zijn we s'middags naar San Ignacio gegaan om een iets comfortabeler plekje te zoeken. San Ignacio is een leuk kleine dorpje waar wij in een fantastische guesthouse sliepen waarbij het leek alsof je in een Amerikaans bejaardentehuis kwam inclusief schommels op de veranda. Hier kwamen we ook de twee Duitsers weer tegen die we in San Pedro hadden ontmoet, en hier zijn we een week mee verder gereisd.
Vanaf San Ignacio hebben we de ATM grotten tour gedaan. Dit was fantastisch, na een wandeltocht van een uurtje door de jungle kwam je uit bij de ingang van een grot waar je met een helm op je hoofd met lamp kon beginnen aan de 3 en half uur durende tocht de grotten in. Zwemmend en lopen door nauwe ondergrondse riviertjes met spleten die zo krap waren dat je je afvroeg hoe je daar in godsnaam ooit doorheen moest komen kwamen we uiteindelijk uit bij een soort van kamers waar de Mayas veel potten en pannen hadden achtergelaten, maar ook hun eigen skeletten die nog helemaal in tact waren. We hadden erg geluk met onze gids, dit was een antropoloog die op de universiteit les gaf en dit er af en toe bij deed voor de lol. Het leukste aan deze man wad echter dat hij ons s'avonds nog een tour heeft gegeven, maar dan langs alle kroegen die San Ignacio te bieden heeft. Hierbij zijn we geëindigd in de VIP bar van het casino waarna Gonzo onze gids ons keurig netjes met een alcoholpromillage waar we het maar niet over zullen hebben heeft terug gebracht naar ons guesthouse.
Snel het vervolg! Wij gaan nog een cocktail bestellen. xxxx

• 21 Maart 2013 - 08:06

Tante A.:

Lieve PenJ, wat n heerlijk verslag weer om te lezen...zie het voor me Isla San Pedro! Ben heel benieuwd naar de verdere verhalen...groetjes van jullie Neef Sam, alleen de groeten mam geen soft gedoe ( hoezo pubergedrag haha) ik ga zo ff examen doen...laterrrrr xxx

• 21 Maart 2013 - 20:56

Daan, Wout En Darm .... Ohja En Vincent:

Jezus Jur had je je matties niet even kunnen weten dat je een waarbenjij.nu hebt. Moeten we het weer van de kleine man horen.
    Anyway het lijkt erop dat jullie je wel vermaken en dat is altijd +1. Helaas heb je wel de beenham gemist vanavond. Daan lijkt een goede kok, Wout vertelt (want ja dat schrijf je met een T) slappe verhalen en ik heb een slappe en Vin loopt een bier achter...
    Lataa

• 22 Maart 2013 - 04:24

JurenPam In Amerika:

Niet mijn tekst vrienden. Plus ik heb Daan en Vin in de e-mail lijst gezet. Wout en Jarm moeten maar via Facebook op de link reageren ;) Later laffe pikken.

• 23 Maart 2013 - 12:42

Pap:

Zittend aan boord met een koude oostenwind 5, kachel aan en een gevoelstemperatuur van minus te koud, is het goed deze verwarmende reisverslagen te lezen, om vervolgens vol verlangen te buiten te turen met een fantasie voor zon, warm water, heerlijke wind, tropische palmbomen en scherende zeilboten! leuk verslag! doei pap